3 asiaa, joihin digimarkkinoinnissa kannattaa keskittyä (ja loput unohtaa)
Onko sinusta koskaan tuntunut, että sinun pitäisi tehdä kaikkea ja olla kaikkialla, jotta voit onnistua digimarkkinoinnissa? Instagram, TikTok, YouTube, Pinterest, LinkedIn, blogi, podcast, sähköpostilista, verkkosivut…
Ja lopulta et tee mitään kunnolla, koska aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen.
Tiedän tarkalleen tilanteen. Olin itse tuossa samassa tilanteessa vielä hetki sitten. Yritin olla kaikkialla ja tehdä kaikkea samaan aikaan, koska luulin, että enemmän näkyvyyttä on yhtä kuin enemmän myyntiä. MUTTA lopputulos oli burnout ja surkeat myynnit.
Samalla ymmärsin yhden olennaisen asian: vähemmän on enemmän. Se pätee myös digimarkkinointiin.
Tässä artikkelissa opit:
• Miksi yritys tehdä kaikkea on varma tie epäonnistumiseen
• Kolme asiaa, joihin keskittyminen tuottaa 80% tuloksista
• Asiat, jotka voit jättää heti pois ilman, että se haittaa menestystä
Kun olet lukenut artikkelin, tiedät tarkalleen, mihin keskittyä, ja mistä voit luopua ilman syyllisyyttä.
Miksi yritys olla kaikkialla johtaa burnoutiin eikä tuloksiin
Kun aloitin omaa bisnestä, ajattelin, että minun täytyy olla kaikkialla, jotta tavoitan mahdollisimman paljon ihmisiä ja saan mahdollisimman hyvän tuloksen. Tili Instagramiin, Facebookiin, LinkedIniin, YouTube-kanava, blogi, podcast... Lista vain kasvoi, mitä enemmän hustlasin.
Mitä tapahtui…
Tehtäviä kasaantui
Sama sisältö ei toimi kaikkialla. Jokainen kanava vaatii oman strategian, omat sisältöformaatit ja oman algoritmin ymmärtämisen. Tehtävää alkoi olla niin paljon, etten vain yksinkertaisesti selvinnyt kaikesta.
Laatu kärsi
Kun tein vähän kaikkea, en tehnyt mitään kunnolla. Julkaisut olivat keskeneräisiä, sisältö pinnallista ja yleisö huomasi sen. En voinut olla asiantuntija kaikilla alustoilla.
Stressi kasvoi
Jatkuva tunne siitä, että pitäisi tehdä enemmän. En ollut koskaan tyytyväinen, koska to do -lista ei loppunut koskaan, kasvoi vain.
Tulokset jäivät saavuttamatta
Kun hajautin aikani ja energiani usealle eri kanavalle, mikään niistä ei saanut tarpeeksi huomiota oikeasti kasvaakseen.
Pareto-periaate pätee myös digimarkkinointiin; 20% toimenpiteistä tuottaa 80% tuloksista. Kysymys kuuluukin, mitkä ovat ne 20%, joihin sinun kannattaa keskittyä?
3 asiaa, joihin kannattaa keskittyä (ja unohtaa loput)
1. Valitse yksi pääkanava
Sen sijaan, että olisit keskinkertainen viidellä eri kanavalla, ole erinomainen yhdellä.
Miten valita oikea kanava?
Selvitä ensimmäisenä, missä unelma-asiakkaasi viettää aikaa. Jos et tiedä, tee taustatutkimusta tai kysy ihmisiltä suoraan. Voidaan ajatella, että jos kohteena ovat nuoret tai aikuiset kanava voi olla TikTok tai Instagram. Jos sinulla B2B-kohderyhmä mene LinkedIniin. Jos tuotat pidempää opetuksellista sisältöä tai asiantuntijasisältöä voi YouTube, podcast tai blogi toimia parhaiten.
Toiseksi mieti, missä sinun itsesi on helppo ja mukava olla? Jos vihaat esiintymistä, älä pakota itseäsi YouTubeen tai tanssimaan TikTokiin. Jos rakastat kirjoittamista, voi blogi tai sähköpostilista sopia sinulle parhaiten. Jos tykkäät luoda visuaalista sisältöä valitse Instagram tai Pinterest. Jos voisit puhua aiheestasi loputtomiin, ala tuottamaan podcastia!
Entä mikä kanava sopii sisältömuotoosi? Pitkä opetuksellinen sisältö toimii blogissa, YouTubessa ja podcastissa parhaiten. Nopeat niksit ja vinkit kannattaa viedä Instagramiin tai TikTokiin. B2B-sisältö ja asiantuntijasisältö toimii LinkedInissa.
Lopuksi, kysy itseltäsi ehkä tärkein kysymys, missä kanavassa pystyt olemaan johdonmukainen? Parempi julkaista 3x viikossa Instagramissa kuin kerran kuukaudessa YouTubessa. Kun olet valinnut kanavan, sitoudu siihen vähintään 3-6 kuukaudeksi. Älä vaihda kanavaa ensimmäisenä, jos et näe tuloksia välittömästi.
Itse valitsin Instagramin ja blogin, koska unelma-asiakkaani viettää niissä aikaa. Rakastan visuaalista sisältöä, mutta myös kirjoittaa. Ensimmäinen sopii inspiroivalle ja toinen opetukselliselle sisällölle, jotka molemmat ovat keskiössä omassa tekemisessäni.
Sen sijaan, että yrittäisin edelleen selvitä usealla kanavalla, pystyn keskittymään ja tuottamaan laadukasta sisältöä johdonmukaisesti yhdelle tai kahdelle kanavalle.
2. Pidä sähköpostilistaa
Sähköpostilista on sinun Nro. 1 yksi konversiokanava. Jos keskityt vain yhteen asiaan digimarkkinoinnissa, kasvata sähköpostilistaa.
Miksi sähköpostilista on tärkeä?
Omistat listan. Et omista sosiaalisen median seuraajia. Instagram-tilisi voi kadota huomenna. Sähköpostilista on sinun.
Et kohtaa algoritmin rajoitteita. Ei ole algoritmia, joka päättää, kuka näkee sisältösi ja kuka ei. Kun lähetät viestin listallesi, se menee varmasti tilaajille (ja he toivottavasti myös avaavat viestisi).
Uutiskirje mahdollistaa syvemmän suhteen ja korkeamman konversion. Sähköpostiviesti on henkilökohtaisempi kuin some-julkaisu. Ihmiset luottavat enemmän ja ostavat herkemmin.
Voit automatisoida myynnin. Sähköpostisarjat myyvät puolestasi ilman, että sinun tarvitsee olla 24/7 läsnä.
Voit vain arvata, kumpi tuottaa enemmän, sosiaalisen median tili vai sähköpostilista. Minulla on 1400 Instagram-seuraajaa ja vajaa 200 tilaajaa sähköpostilistalla. Pitkään ajattelin, että mitä isompi luku sen parempi. Huomasin kuitenkin, että yksi uutiskirje konvertoi paremmin kuin kymmenet Instagram-julkaisut yhteensä.
3. Luo liittymislahja
Liittymislahjan avulla houkuttelet ihmiset sähköpostilistalle. Liittymislahja on ilmainen resurssi, jonka tarjoat vastineeksi sähköpostiosoitteesta.
Miksi tarvitset liittymislahjan?
Hyvä liittymislahja houkuttelee oikeat ihmiset listallesi. Kun tarjoat jotain, mitä unelma-asiakkaasi arvostaa ja josta hän hyötyy, listallesi tulee nimenomaan ihmisiä, jotka haluavat kuulla sinusta lisää ja oppia sinulta.
Liittymislahja antaa välitöntä arvoa. Liittymislahjan tilaaja saa jotain arvokasta jo ennen kuin olet myynyt hänelle mitään, mikä lisää uskottavuutta ja luottamusta.
Hyödyllinen liittymislahja rakentaa luottamusta. Kun liittymislahja auttaa tilaajaa, hän luottaa sinuun enemmän ja on valmiimpi ostamaan tulevaisuudessa.
Liittymislahja helpottaa myyntiä myöhemmin. Kun tilaaja on saanut apua ilmaisesta resurssista, kynnys ostaa maksullinen tuote on pienempi.
Hyvän liittymislahjan kriteereitä ovat:
• Se ratkaisee yhden selkeän ongelman
• Se on nopea kulutettava (muutaman sivun PDF-opas, checklist, mallipohja)
• Se antaa välittömästi pienen voiton
• Se liittyy maksulliseen tuotteeseesi
Minulla on esimerkiksi liittymislahjana 5 askelta ideasta tuloihin -työkirja, jonka avulla tilaaja laatii digimarkkinoinnin suunnitelman yhdeltä istumalta. Maksullinen tuote on puolestaan Ideasta tuloihin -verkkokurssi, joka opettaa, miten luodaan nollasta tuottava liiketoiminta verkkoon.
Liittymislahja ratkaisee selkeän ongelman: suunnitelman puute. Työkirja on muutaman sivun mittainen ja on nopea täyttää. Tilaaja kokee välittömästi pienen onnistumisen, kun saa työkirjan avulla hahmoteltua suunnitelman. Työkirja liittyy maksulliseen tuotteeseen, koska se auttaa laatimaan alustavan suunnitelman ja itse kurssi opettaa toteuttamaan sen.
Lue myös: Digimarkkinoinnin strategia 2.0: Näin rakennat voittavan suunnitelman yrityksellesi
6 asiaa, jotka voit jättää pois (eikä haittaa yhtään)
Tässä lista asioista, jotka olen huomannut, että voit jättää heti tekemättä ilman syyllisyyttä.
1. Monikanavaisuus
Et tarvitse Instagramia, TikTokia, YouTubea, podcastia ja blogia. Et ainakaan ensimmäiseksi. Valitse yksi tai korkeintaan kaksi kanavaa, joihin panostat alkuun.
2. Päivittäinen julkaiseminen
3-5 laadukasta julkaisua viikossa riittää. Johdonmukaisuus ei vaadi päivittäistä julkaisemista. Johdonmukaisuus tarkoittaa sitä, että julkaiset tahtiin, joka sopii sinulle ja pysyt. Seuraajasi oppivat odottamaan julkaisuasi, vaikka julkaisisit kerran viikossa, mutta julkaiset säännöllisesti.
3. Jokaisen trendin seuraaminen
Jos trendi ei sovi suunnitelmaasi, älä lähde siihen. Strategia voittaa trendit pitkällä aikavälillä. Sekoitat vain oman ja seuraajasi päät lähtemällä kopioimaan jokaista viraalihittiä.
4. Täydellisyyden tavoittelu
Tehty on parempi kuin täydellinen. Aloita julkaisemaan vaikka sinusta tuntuisi, ettet ole valmis, sen sijaan, että odotat täydellistä hetkeä. Julkaise vaikka sinusta tuntuisi, että julkaisu on keskeneräinen, kunhan julkaiset. Koska totuus on, että sellaista kuin "täydellinen hetki" tai "täydellinen sisältö" ei tule.
5. Jatkuva läsnäolo somessa
Tuota sisältöä enemmän kerralla, ajasta ja vapaudu paineesta olla koko ajan läsnä. Saat itse valita, onko se kerran viikossa vai kuukaudessa, mutta päätä, että teet sisällöt kertatuotantona niin vältyt viime hetken paniikilta, joka vain raastaa hermojasi.
6. Kaikkien lukujen seuraaminen
Seuraa 2-3 tärkeintä mittaria (esim. sitoutuminen, listan kasvu, konversio). Loput voit unohtaa. Etenkin seuraajien määrän tai tykkäykset.
Kun luovut asioista, jotka eivät ole kriittisiä digimarkkinoinnissa onnistumisen kannalta, vapautat aikaa olennaiseen.
Mitä opit tästä artikkelista?
Vähemmän on enemmän. Se pätee myös digimarkkinointiin. Sen sijaan, että yrittäisit olla kaikkialla ja tehdä kaikkea, keskity kolmeen asiaan: valitse yksi pääkanava, kasvata sähköpostilistaa ja luo selkeä liittymislahja.
Valitse se kanava, jossa unelma-asiakkaasi viettää aikaa ja missä sinun on itsesi helppo ja mukava olla. Muista, että on parempi loistaa yhdellä kanavalla kuin jäädä varjoon viidellä.
Ja tässä se vapauttava totuus: voit jättää pois monta asiaa ilman syyllisyyttä. Voit heittää romukoppaan monikanavaisuuden, päivittäisen julkaisemisen, jokaisen trendin seuraamisen, täydellisyyden tavoittelun, jatkuvan läsnäolon somessa ja kaikkien lukujen seuraamisen. Kun luovut näistä, vapautat aikaa siihen, mikä oikeasti tuottaa tuloksia.
Haluatko selvyyttä siihen, mihin keskittyä? Lataa ilmainen 5 askelta ideasta tuloihin -työkirja >>>, joka auttaa sinua:
✓ Valitsemaan yhden pääkanavan, johon keskityt
✓ Määrittämään 3-5 pääteemaa, joista puhut
✓ Luomaan yksinkertaisen viikkosuunnitelman, jossa pysyt
✓ Karsimaan turhan pois ja keskittymään olennaiseen
Uutiskirjeen tilaajaksi? Liity listalle >>> niin saat jatkossa kaikki ideat ja vinkit digimarkkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen suoraan sähköpostiisi.
Kysyttävää? Kommentoitavaa? Tavoitat minut parhaiten Instagramissa @vapausbisnes
Pysy ajan tasalla — tilaa uutiskirje!
Liity mukaan maksuttoman uutiskirjeeni tilaajaksi ja pysy kartalla uusista julkaisuista, kursseista ja jakamistani vinkeistä liittyen digimarkkinointiin ja digiyrittäjyyteen.
*Tietosi ovat turvassa ja voit poistua listalta milloin tahansa.